يا قارئا خطي لا تبكي على موتي.. فاليوم انا معك وغدا في التراب.. فان عشت فإني معك ...وان مت فاللذكرى.. ويا مارا على قبري.... لا تعجب من أمري.. بالامس كنت معك...... وغدا انت معي.. امـــوت و يـبـقـى كـل مـا كـتـبـتـــه ذكــرى فيـا ليت كـل من قـرا خطـي دعا لي

الأربعاء، أغسطس ١٣، ٢٠٠٨

العيشه مع كفار قريش



ساعات من كتر الهم والضيق ، اتخيل نفسى عايش فى زمن اخر ، مره فى زمن الصحابه رضى الله عنهم ، ومره ارجع شويه واعيش مع الفراعنه ، واوقات اتخيل نفسى موجود ايام الحمله الفرنسيه ، لكن الغريب ان عمرى ما لاقيت نفسى اتعس ولا اشقى من الايام دى ، لدرجه انى فكرت مره اعيش مع كفار قريش ، وقولت يمكن الاقى زمن اغبر من اللى احنا عايشينه ، لكن للاسف وجدت العيشه مع كفار قريش افضل من العيشه اللى احنا عايشينها .
يعنى عمرى مثلا ما كنت راكب جمل وطلعلى ابو لهب يقولى انت مش متحزم ليه ؟
ولا حتى فى يوم صحيت لاقيت ابو جهل واقف على دماغى وبيقولى فين ايجار الخيمه المتاخر ؟
ناس كانت فى حالها ، طول مانت ما بتتعداش عليهم ، عمرهم مايزعلوك ، ناس شبعانه عمرهم ما يبصوا للقمه اللى فى ايدك .
لا وبيقولوا عليهم كفره !!!
امال دول يبقوا ايه ؟

هناك تعليق واحد:

علاء الدين عبد المنعم احمد يقول...

عارف ياحازم المشكله في الزمن ده ايه
المشكله ان الناس دول مش عايزين غيرهم يعيش ... انا بتمني انهم يسرقوا يكوشوا يهربوا كل ده مش مهم بس بتمني انهم يسيبوا الناس تعيش المشكله انهم مش عايزين حد غيرهم يعيش علشان كده مش سايبنا في حالنا
ياعم اعمل اللي انت عايزه ما لناش دعوه بيك بس سيب غيرك يعيش
ربنا الهادي

علاء السويسي