يا قارئا خطي لا تبكي على موتي.. فاليوم انا معك وغدا في التراب.. فان عشت فإني معك ...وان مت فاللذكرى.. ويا مارا على قبري.... لا تعجب من أمري.. بالامس كنت معك...... وغدا انت معي.. امـــوت و يـبـقـى كـل مـا كـتـبـتـــه ذكــرى فيـا ليت كـل من قـرا خطـي دعا لي

الجمعة، أغسطس ٠٨، ٢٠٠٨

القانون لن يطبق الا على الغلبان



كنت اسير يوما بسيارتى ناسيا ربط الحزام

فاوقفنى ضابط مرور كله همه واقدام

قام بسحب رخصتى دون ان ينطق بالكلام

وعلى الفور اعطانى الايصال وانطلق بامان

وبالصدفه رايت جارا لى فى نفس هذا الزمان

سحبت رخصه قيادته من قبل نفس الانسان

والسبب واحد وهو عدم ربط الحزام

ولان صاحبى كان يقود سياره واحد تمام

له محلات حلوى منتشره فى كل مكان

فقد قام الضابط برد الرخصه اليه بحنان

متوسلا اياه ان يذكره عند صاحب الهيلمان

لعله يظفر بقطعه حلوى او حتى صابع لبان

ولهذا فان القانون لن يطبق الا على الغلبان




هناك ٤ تعليقات:

الخوجة يقول...

هما دول المعر
احنا السبب مش هما
لو الرجالة رجعت ليهم الشهامه كان بلغ عنه انته اللى لازم تبلغ عن هذا الظابط

Al-Firjany يقول...

عادي بقى ولا يهمك .. ما هي مصر كلها كدة
وكل واحد بيقلب عيشه في أي مكان
أنا في طريقي كل يوم ما باشوفش الحاجات دي أينعم
بس بأسمع عنها كتير .. لدرجة إنها بقيت من البديهيات!
==
مبروك لفوز المصري النهاردة :)

قلب شاعره يقول...

ههههه ده العادى بتاعنا
الغريب ان خلوا ميكروباسات بورسعيد تقفل الباب .. بس فى ناس كتير منفزتش
انا عاشقه لبورسعيد والنادى المصرى ..

قلب شاعره يقول...

ههههه ده العادى بتاعنا
الغريب ان خلوا ميكروباسات بورسعيد تقفل الباب .. بس فى ناس كتير منفزتش
انا عاشقه لبورسعيد والنادى المصرى ..