يا قارئا خطي لا تبكي على موتي.. فاليوم انا معك وغدا في التراب.. فان عشت فإني معك ...وان مت فاللذكرى.. ويا مارا على قبري.... لا تعجب من أمري.. بالامس كنت معك...... وغدا انت معي.. امـــوت و يـبـقـى كـل مـا كـتـبـتـــه ذكــرى فيـا ليت كـل من قـرا خطـي دعا لي

الاثنين، يونيو ٠٤، ٢٠٠٧

والس نافق عدى وشيل .. خدلك منصب عيش كأمير

ظهور مدونون ينتمون سياسيا للحزن الوطنى ، يدافعون عن مبادئه ويسعون لنشر افكاره بالطريقه الحديثه ، يدل على ان ارض النفاق لازالت خصبه وولاده ، وان مبدأ ( والس نافق عدى وشيل .. خدلك منصب عيش كأمير ) لايزال يحظى باهتمام عدد من افراد هذا المجتمع .
وطبعا المبادىء تكاد تكون معروفه للجميع ومن اهمها ما يلى :

- كدب عنيك وصدق اللى هايقول الحزب ... لو شوفت الشعب بياكل من الزباله والحكومه بتقول انه عصر الرفاهيه ، فكدب عنيك وصدق اللى بتقوله الحكومه ، حتى لو شوفت ابوك بنفسه ممن يتصارعون على صندوق القمامه ليوفر لك ماتقتاته .
- يجب ان تتحلى بحس امنى وقدره مخابراتيه عاليه تمكنك من كتابه التقارير الامنيه عن اعداء الوطن ممن يرفضون سياساتنا الحكيمه ، حتى ولو كانوا اقرب الناس اليك .
- لو نهبت اموال البنوك ، ولو اغرقت مئات البشر ، ولو سرطنت الملايين ، فكن على يقين اننا لن نتخلى عنك ابدا ، الا اذا سولت لك نفسك ان تقع فى الخطيئه الكبرى ، الا وهى الاعتراض على اى من خطواتنا .

تلك كانت بعض المبادىء التى يجب ان يؤمن بها هؤلاء البراعم من الموالسون الجدد ، واتوقع ان يكون لهم مستقبلا مبهرا فى صحف الموالسه والنفاق عما قريب .

هناك تعليقان (٢):

علاء السويسى يقول...

والله العظيم الناس دي عملالي خبلان في دماغي

لان انا بستغرب جدا عليهم ومش قادر اتخيل ناس كده .. يعني هما مش بتكسفوا من نفسهم لما بيبصوا في المرايه ما بيقولوش لنفسهم عيب طب هما مش بيحسوا او ماعندهمش احساس من اصله.... ماشي .. طيب ناسيين الاخره ناسيين الموت فاكرين نفسهم حيعيشوا علي طول والله العظيم انا حتجنن لاني مش عارف دول ناس زينا ولا ايه بالضبط

الله يخرب بيوتهم

علاء السويسي

hazem nokhala يقول...

اقرأ المقال فى المصرى اليوم

http://www.almasry-alyoum.com/article.aspx?ArticleID=63875

تاريخ النشر

8/6/2007